Férový obchod
Fair trade znamená v překladu z angličtiny férový, nebo také spravedlivý obchod. Ve zkratce, pokud si v obchodě koupíme produkt s tímto označením, máme záruku, že člověk, který se podílel na jeho pěstování a zpracování, dostal odpovídající výplatu, pohybuje se v přijatelných pracovních podmínkách, a že pěstování plodiny nemá negativní vliv na životní prostředí.
Jedná se zejména o pracovníky z oblastí Afriky, Střední Ameriky a Asie. Jak už tyto kontinenty napovídají, logo Fairtrade nesou nejčastěji produkty jako káva, čokoláda, čaj, banány nebo kakao. Na toto označení nicméně můžeme narazit i u řemeslných výrobků, např. u textilu, šperků, doplňků či kosmetiky.
Iniciativa Fairtrade vznikla po druhé světové válce ve Velké Británii a dnes již se s fairtradovými produkty můžeme setkat nejenom ve specializovaných obchůdcích, ale v každém větším supermarketu.
Hlavní principy fair trade
1. Spravedlivý plat pěstitelů a výrobců, zlepšení životních podmínek
2. Důstojné podmínky pro práci
3. Dodržování lidských práv
4. Zákaz dětské práce
5. Ochrana životního prostředí a udržitelnost
6. Zvýšení informovanosti o problematice vykořisťování pěstitelů
Proč nakupovat fér?
Jsou dva hlavní důvody, proč se lidé fair trade produktům stále vyhýbají. Tím prvním je, že vlastně o problematice tolik nevědí, tím pádem jim nepřipadá důležitá. Hnutí považují za takové, které bylo chvíli v kurzu, a pak se o něm přestalo mluvit. To by se rozhodně mělo změnit.
Druhým důvodem je stále ještě převládající názor, že fairtradové výrobky jsou neúměrně drahé. To může být v některých případech pravda, ale i zde je třeba se zamyslet, kam ony peníze jdou a jak jsou využity. Je ovšem mnoho fair trade zboží, které se svou cenou nijak zásadně neodlišuje. Zkuste se podívat na internet nebo jen buďte při příštím nákupu všímavější a možná budete sami překvapeni.